Skip navigation

A tűzoltás technikája

A járművek majd’ minden eleme éghető, könnyen gyulladó anyagból készül. Fontos a járművezető felkészültsége: a tudatos cselekvés, a megfelelő józanság, az eszközök használatának pontos ismerete, az elvárható bátorság kivétel nélkül alapvető a tűzvédelemben.

Nélkülözhetetlen a megfelelő helyzetfelismerés és az intézkedések megtétele.

Idejében és a testi épség kockáztatása nélkül el kell kezdeni a tűzoltást, a kármentesítést. Ahhoz, hogy a járművezető meg tudja ezt tenni, foglalkoznia kell a felkészüléssel. A személyek – a járművezető, és ha van, az utas védelme elsőbbséget élvez, de mindent el kell követni a jármű és a rakomány megóvása érdekében is.

A tűz oltásához többféle oltóanyag létezik, különféle összetevőkkel és formában. A járművezetőnek figyelembe kell vennie az égő anyag sajátosságait, jellemzőjét a használatukhoz. Értelemszerűen a rendelkezésre álló, jellemzően a járműhöz rendszeresített eszközt képes használni.

Gumiabroncstűz

A gumiabroncs alapanyagának egyik összetevője a korom, amely gyúlékony. A gépkocsi meghajtótengelyén lévő ikerkerék defektje okozhat abroncstüzet. Ekkor a sérült abroncs és az ép abroncs egymáshoz súrlódva öngyulladási hőmérsékletre melegszik fel. A korom öngyulladásra képes anyag, ezért nem elégséges csak az oltása, hanem fontos a lehűtése is.

A hatályos jogszabályok értelmében a járműveken porral oltó készülékeket kell elhelyezni. Ezek a tűzoltókészülékek a lángokat képesek eloltani, de elégségesen nem hűti le az égő testeket.

A gumi égését megszüntetni úgy lehet, ha oltás közben nemcsak az égést tápláló levegőt zárják el, hanem le is hűtik. Mindaddig, amíg a gumi nincs a gyulladási hőmérséklete alá hűtve, addig újragyulladhat. Ezért a porral oltó helyett vagy mellett a vízzel, habbal, gázzal oltás eredményesebb.

A jármű égő gumiabroncsával csak akkor lehet megállni, ha azt a megállás után azonnal el lehet oltani. A lángok átterjedésének veszélye kisebb a ponyvára, felépítményre, rakományra, ha a sofőr a járművet enyhén, kisebb jobbra-balra kormánymozdulatokkal irányítja, és nem állítja meg, amíg az abroncs a felniről le nem esik. Ez zsúfolt úton nem biztonságos megoldás, ezért az oltásra kell felkészülni.

Elektromos tűz

A gépkocsiban több ezer méter hosszú elektromos és adatkábel van beépítve. Ezek kötegelve kerülnek beépítésre, amelyeket egymáshoz és a karosszériához rögzítik. Az elektromos vezetékek, szigetelőburkolatok összedörzsölődnek, kopnak, ami rövidzárlatot okozhat.

A hálózatvédő biztosítékokat nem lehet helyettesíteni a megfelelő amper értékűtől eltérő anyaggal. Tilos az úgynevezett „patkolás”!

A villamoshálózatba nem gyárilag szavatolt elektromos fogyasztó elhelyezése, beépítése veszélyforrást jelenthet.

Az elektromos tűz lassú melegedéssel kezdődik, ezt füst és maró szag kísérheti. Amikor a járművezető valójában észleli a tüzet, azonnal be is kell avatkozni. Az elektromos vezetékek, berendezések tüze nagyon gyorsan átterjed a teljes vezetőfülkére, akár a felépítményre is.

Javasolt a fülkében tartani egy 2-3 kg-os tűzoltókészüléket. 

Fontos teendők

  1. A gyújtást le kell kapcsolni.
  2. Az akkumulátort le kell választani a rendszerről, áramtalanítani szükséges.
  3. Azonnal el kell kezdeni a tűz oltását.
  4. Értesíteni kell a tűzoltóságot.
  5. Elakadásjelző háromszöget kell kihelyezni.
  6. Értesíteni kell a munkáltatót.

Az akkumulátor terhelését is figyelembe kell venni. Rendellenes melegedés esetén azonnal elektromos szervizhez kell fordulni. Az akkumulátor túlterhelés esetén szétrobbanhat.

Az akkumulátor veszélyes berendezés, mivel a szétfolyó savas oldat súlyos sérülést okoz a vele érintkező személy bőrfelületén, és a környezetre is rendkívül ártalmas, mérgező.

Üzemanyag-ellátó rendszer

A gépjárműmotorok gázolajjal működnek, dízelüzeműek. A dízel üzemanyag nem hajlamos a hirtelen, robbanásszerűen, hő leadásával párosuló tűz okozására.

A tüzelőanyagtüzet jellegzetes szagok és látható jelek, füstképződés előzik meg. Kialakulását előidézheti a nem megfelelően csatlakozó tüzelőanyagtömlő, tömörzárást nem biztosító tüzelőanyagvezeték, vagy maga a csőhálózat, ahonnan a tüzelőanyag a kipufogórendszerre jut, és előbb-utóbb a tűz kialakulásához vezet. Nagyon fontos a tüzelőanyag-rendszer csővezetékhálózata tömítettségének rendszeres ellenőrzése.