Skip navigation

5.3 Az ömlesztett áru rögzítési módja

Tanulási útmutató

Cél: A lecke célja, hogy ön megismerje az ömlesztett áruknak a gépkocsi rakfelületén történő elhelyezésének és ezt követően annak szabályszerű közúti szállításának előírásait. 

Követelmény: Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha képes az ömlesztett árut a rakfelületen, raktérben előírások szerint elhelyezni, az áru sajátosságait figyelembe véve rakodni, és ezeknek megfelelően tud eljárni a szállítás során. 

Javasolt tanulási idő
A tananyag elsajátításához körülbelül 3 × 45 percre lesz szüksége.

Kulcsfogalmak

  • Nyitott felépítmény
  • Rakománylesodródás, -elhagyás
  • Árutakarás
  • Takaróponyva
  • Takaróháló

Ömlesztett rakományoknak nevezzük azokat, amelyek esetében az áruszállítás során nem alkalmazható semmilyen fajta csomagolás. Ilyen rakomány például az építkezésen felhasznált homok, sóder, zúzottkő stb. 

A rakodás megkönnyítése érdekében ezeket nyitott felépítményű járműveken szokták szállítani. Az ömlesztett áru magassága a rakfelület fölé nem nyúlhat, ez a rakodási szint maximuma. Ebbe a rakománykategóriába tartoznak a járműről levehető nyitott konténerek is, amelyeket általában hulladékanyagok szállítására szoktak használni. 

Az ömlesztett rakomány elhagyása a következőképpen történhet:

  • Kis mennyiségű anyag kihullik a felépítmény résein.
  • A légörvények fújják le a rakodótér tetejéről.

A rakodóteret jó állapotban kell tartani, hogy a szivárgás, leszóródás veszélye a lehető legkisebb legyen. 

A járművezetőnek figyelmet kell fordítania a nyitható oldal- és hátsófalakra, amelyek sérülése vagy deformálódása könnyen eredményezheti a rakomány egy részének leszóródását az így létrejövő kis réseken át. Az összes nyitható oldal- és hátsófalnak jól kell illeszkednie és szorosan kell záródnia, hogy ne ömölhessen ki az ömlesztett rakomány. 

A szállító gépkocsin rendeltetésszerűen használható állapotban kell lenniük:

  • a felépítmény és az alváz közötti összes rögzítési pontnak;
  • és a felépítményen található összes szerelvénynek:
    • a csuklópántok csapjainak;
    • a rögzítőbilincseknek;
    • a hátsófal reteszelésére szolgáló szerkezetnek;
    • a nyitható oldalfalak rögzítőinek.

A felépítmény oldalainak kellően magasnak kell lenni. Azok a rakományt nemcsak a rakodáskor zárják be teljes mértékben, hanem kisebb annak a veszélye is, hogy a fuvarozás során az ömlesztett rakomány egyes szemcséi kiszóródnak vagy lefúvódnak a rakodótér peremén. Ha fennáll annak a veszélye, hogy a rakomány egy része kieshet vagy lefúvódhat a jármű tetejéről, akkor a rakodóteret le kell takarni

  • ponyvával;
  • hálóval.

A felhasználandó takarás típusát a szállított rakomány jellegétől függően kell kiválasztani. A menetszél különösen könnyedén fújja le az olyan anyagokat, mint a száraz homok, a hamu és az esztergálás során keletkező fémforgács, ezért ezeket mindig le kell takarni egy megfelelő ponyvával

A nagy tárgyakból álló rakomány – például ócskavas vagy építési törmelék – megfelelő rögzítését bizonyos esetekben a hálóval történő letakarással is el lehet érni. Háló használata esetén a lyukméretnek kisebbnek kell lenni a rakomány legkisebb darabjánál, anyagának elég erősnek kell lenni ahhoz, hogy ne szabadulhasson ki egyetlen szállított tárgy sem.