Skip navigation

4.1 A kisáruszállítást végző járművezető tipikus magatartási és viselkedési modellje

Tanulási útmutató

Cél: A lecke célja, hogy ön megismerje a mentális modellek típusait. 

Követelmény: Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha képes felismerni a mentális modelleket. Nyitott a mentális modellekkel kapcsolatos ismeretei bővítésére. Önállóan ismeri fel a mentális modelleket. 

Javasolt tanulási idő
A tananyag elsajátításához körülbelül 3 × 45 percre lesz szüksége.

Kulcsfogalmak

  • A járművezető feladata
  • Általános mentális funkciók
  • Specifikus mentális funkciók
  • Helyzetfelismerés
  • A döntési folyamat szintjei
  • A járművezető mentális állapota

A mentális modellt a fuvarozás folyamatában a járművezető mentális funkciói formálják, alakítják ki.

Az általános mentális funkciók széles keretet adnak a járművezető mentalitásáról, amelyek részletezve a következők:

  • Tudati funkciók
  • Tájékozódási funkciók
  • Intellektuális funkciók (szellemi fejlettség)
  • Általános pszichoszociális funkciók
  • Temperamentum és személyiségfunkciók
  • Energia és indítékfunkciók

A járművezető magatartását specifikus mentális funkciók árnyalják, pontosítják:

  • Figyelmi funkciók
  • Emlékezésfunkciók
  • Pszichomotoros funkciók
  • Érzelmi funkciók
  • Észlelési funkciók
  • Gondolkodási funkciók
  • Magasabb rendű kognitív funkciók
  • Nyelvi mentális funkciók
  • Számolási funkciók
  • Összetett mozdulatok sorba rendezésének mentális funkciói
  • Az önérzékelés és az időérzékelés funkciói

A járművezető mentális modellje azon tulajdonságokat foglalja magába, amelyek a kisárufuvarozó feladatának teljesítésekor jellemzők. 

A modell kialakítása meghatározott jellemzők vizsgálatával kezdődik. A fenti felsorolás általános és speciális mentális funkciókat tartalmaz, ebben az esetben ezek a vizsgálandó jellemzők, amelyek leírják a modellt. 

A gépjárművek irányítása szempontjából a járművezető értelmi képessége áll a középpontban. A közlekedési szituáció a valóság pillanatnyi eleme. A járművezetés szempontjából a pillanatnyi helyzetet a jármű helyzete, dinamikai állapota és a környezet (infrastruktúra, környezeti, időjárási viszonyok, környező forgalom) állapota az adott pillanatban együttesen határozzák meg. 

Adott közlekedési szituációban a járművezető döntését a mentális képessége határozza meg. Egyszerűen fogalmazva helyzetfelismerésről van szó, azaz a helyzet és a járművezető mint értékelő egyén interakciójáról, kölcsönhatásáról. 

A döntés alapja tehát a helyzetfelismerés, a szituáció felismerése. A szituáció felismerése és a döntés lényegében háromszintű:

  1. Az adott helyzet behatárolása, a kulcselemek felismerése
  2. A pillanatnyi helyzet megértése és ezen információk, ismeretek integrálása, összegzése, egyeztetése a rendszer üzemeltetési (működési) céljaival
  3. Képesség az adott rendszer jövőbeli állapotainak előrelátására

A járművezető helyzetértékelésekor a döntési folyamat elvárható szintjei

a) Képességalapú irányítás

  • Normál, szokványos helyzetekben a járművezető könnyen felismeri a valós helyzeteket, a jármű mozgásállapotát.
  • Könnyen dönt, és – gyakorlati tapasztalata, tudása alapján – majdnem automatikusan avatkozik be, irányítja a gépjárművet.

b) Szabályalapú irányítás

  • A járművezető a helyzetet értékeli és a szabályokat (például a közúti közlekedésben a KRESZ-t) követve cselekszik,

c) Tudásalapú irányítás

  • Szélsőséges, konfliktusos, veszélyes helyzetekben a járművezető a saját tudása és gyakorlata alapján dönt a szükséges beavatkozásokról.

A járművezető fuvar-járat feladataihoz kapcsolódó információk legtöbbször egy, de nem ritka, hogy több forrásból érkeznek. Ezek ellentmondásosak is lehetnek. Az információ mennyisége gyakran vezet információs leterheltséghez. 

A járművezető munkaterhelése függ: 

  1. jármű műszaki állapotától;
    • korszerűségétől;
  2. a forgalmi viszonyoktól;
    • a járművek mennyiségétől;
    • a forgalom sűrűségétől;
  3. a környezeti adottságoktól (az úttest felületének állapota, légköri viszonyok, időjárás);
  4. a járművezető fizikai és mentális adottságaitól.

A járművezető mentális, pszichikai és fiziológiai állapota (fáradtsága, reakciósebessége) befolyásolja a mentális modell elemeinek funkcionális szintjét, a járművezető teljesítőképességét.