A mentális modellt a fuvarozás folyamatában a járművezető mentális funkciói formálják, alakítják ki.
Az általános mentális funkciók széles keretet adnak a járművezető mentalitásáról, amelyek részletezve a következők:
- Tudati funkciók
- Tájékozódási funkciók
- Intellektuális funkciók (szellemi fejlettség)
- Általános pszichoszociális funkciók
- Temperamentum és személyiségfunkciók
- Energia és indítékfunkciók
A járművezető magatartását specifikus mentális funkciók árnyalják, pontosítják:
- Figyelmi funkciók
- Emlékezésfunkciók
- Pszichomotoros funkciók
- Érzelmi funkciók
- Észlelési funkciók
- Gondolkodási funkciók
- Magasabb rendű kognitív funkciók
- Nyelvi mentális funkciók
- Számolási funkciók
- Összetett mozdulatok sorba rendezésének mentális funkciói
- Az önérzékelés és az időérzékelés funkciói
A járművezető mentális modellje azon tulajdonságokat foglalja magába, amelyek a kisárufuvarozó feladatának teljesítésekor jellemzők.
A modell kialakítása meghatározott jellemzők vizsgálatával kezdődik. A fenti felsorolás általános és speciális mentális funkciókat tartalmaz, ebben az esetben ezek a vizsgálandó jellemzők, amelyek leírják a modellt.
A gépjárművek irányítása szempontjából a járművezető értelmi képessége áll a középpontban. A közlekedési szituáció a valóság pillanatnyi eleme. A járművezetés szempontjából a pillanatnyi helyzetet a jármű helyzete, dinamikai állapota és a környezet (infrastruktúra, környezeti, időjárási viszonyok, környező forgalom) állapota az adott pillanatban együttesen határozzák meg.
Adott közlekedési szituációban a járművezető döntését a mentális képessége határozza meg. Egyszerűen fogalmazva helyzetfelismerésről van szó, azaz a helyzet és a járművezető mint értékelő egyén interakciójáról, kölcsönhatásáról.
A döntés alapja tehát a helyzetfelismerés, a szituáció felismerése. A szituáció felismerése és a döntés lényegében háromszintű:
- Az adott helyzet behatárolása, a kulcselemek felismerése
- A pillanatnyi helyzet megértése és ezen információk, ismeretek integrálása, összegzése, egyeztetése a rendszer üzemeltetési (működési) céljaival
- Képesség az adott rendszer jövőbeli állapotainak előrelátására
A járművezető helyzetértékelésekor a döntési folyamat elvárható szintjei
a) Képességalapú irányítás
- Normál, szokványos helyzetekben a járművezető könnyen felismeri a valós helyzeteket, a jármű mozgásállapotát.
- Könnyen dönt, és – gyakorlati tapasztalata, tudása alapján – majdnem automatikusan avatkozik be, irányítja a gépjárművet.
b) Szabályalapú irányítás
- A járművezető a helyzetet értékeli és a szabályokat (például a közúti közlekedésben a KRESZ-t) követve cselekszik,
c) Tudásalapú irányítás
- Szélsőséges, konfliktusos, veszélyes helyzetekben a járművezető a saját tudása és gyakorlata alapján dönt a szükséges beavatkozásokról.
A járművezető fuvar-járat feladataihoz kapcsolódó információk legtöbbször egy, de nem ritka, hogy több forrásból érkeznek. Ezek ellentmondásosak is lehetnek. Az információ mennyisége gyakran vezet információs leterheltséghez.
A járművezető munkaterhelése függ:
- jármű műszaki állapotától;
- a forgalmi viszonyoktól;
- a járművek mennyiségétől;
- a forgalom sűrűségétől;
- a környezeti adottságoktól (az úttest felületének állapota, légköri viszonyok, időjárás);
- a járművezető fizikai és mentális adottságaitól.
A járművezető mentális, pszichikai és fiziológiai állapota (fáradtsága, reakciósebessége) befolyásolja a mentális modell elemeinek funkcionális szintjét, a járművezető teljesítőképességét.