A kisáruszállító gépkocsin a rakomány megfelelő rögzítését a KRESZ írja elő.
A rakomány rögzítésének előírásai
Fontos!
A rakományt úgy kell szállítani, hogy az ne essen le, ne szóródjon ki, ne csússzon meg, ne rontsa a jármű stabilitását, összességében ne veszélyeztesse a közlekedés egyetlen résztvevőjét sem.
A 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet a 82/A. §-a írja le a rakomány rögzítésére vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételeket.
A rakomány rögzítésére az alább felsorolt szabványok az irányadók:
- MSZ EN 12195-1: 2011 Rakományrögzítő eszközök közúti járműveken.
A rögzítő erő számítása,
- MSZ EN 12195-2: 2001 Rakományrögzítő eszközök közúti járműveken.
Mesterséges szálból készült rögzítő heveder,
- MSZ EN 12195-3: 2000 Rakományrögzítő eszközök közúti járműveken.
Rögzítő láncok,
- MSZ EN 12195-4: 2004 Rakományrögzítő eszközök közúti járműveken.
Rögzítő acélsodrony kötelek,
- MSZ EN 12 640:2000 Rakományrögzítés közúti járműveken.
Rögzítő pontok áruszállító tehergépkocsikon. Minimális követelmények és vizsgálat.
Fontos
Abban az esetben, ha a rakomány rögzítése nem felel meg a szabványoknak, akkor a gépkocsit üzemeltetőnek, a fuvarozó vállalkozásnak kell arról gondoskodnia, hogy a rögzítés biztonságos legyen. A szabványtól eltérő rögzítési módok esetén neki kell bizonyítania, hogy az általa használt egyedi rögzítés megfelel a fent említett előírásoknak.