A közlekedési helyzetekben a döntésekhez szükséges idő és a rendelkezésre álló idő – a reakcióidő – legtöbbször elegendő.
Fuvarozáskor, járatteljesítéskor változik a járművezető teljesítőképessége, pszichés és fiziológiai állapota, kondíciója. A leterheltséget és a kifáradást csökkenti a biztonsági berendezések vezetéstámogató rendszere (Advanced Driver Assistance System). A járművezetés biztonságát és kényelmét biztosítani nem luxuskategória.
A járművezetés biztonságát oly módon növeli az ADAS-rendszer, hogy bizonyos műveletek automatizálásával egyszerűsíti a járművezetést.
Konkrét és aktuális információ, valamint műveletek támogatása jut el a járművezetőhöz igen rövid idő alatt: például az oldalsáv figyelése sávváltáskor osztott pályás úton haladáskor; vagy az adaptív követési távolság tartása forgalmas útszakaszon.
Az ADAS-rendszer figyelmet megosztó és a figyelmet csökkentő tényezőket képes kiszűrni, amelyek lehetséges okai egy balesetnek.
Az ADAS több szinten nyújt támogatást. Olyan információkat szolgáltat a vezetőnek, amelyek révén ő az adott helyzet függvényében kellő időben, a reakcióidő alatt képes változtatni a vezetéssel kapcsolatos döntésein.
A gyalogosokat figyelő alrendszer figyelmezteti a vezetőt, ha valaki váratlanul a gépkocsi elé, az úttestre lép. A baleset és az ütközés elkerülése érdekében a rendszer automatikusan megállítja a járművet.
Az ADAS érzékelő elemei figyelik a jármű közvetlen környezetét, de a járművezetőt is. Az adaptív sebességtartó automatika (ACC) funkcióban lézeres (LIDAR) és radaros távolságmérő megoldásokat alkalmaznak. Aktív állapotában az hivatott a biztonságos követési távolság megtartására.
Az adatszolgáltató rendszerek beépítésével szerepet kaptak a vezeték nélküli hálózatok (internet, bluetooth) a járművön belül és a külső kommunikációban egyaránt. Ez információkat nyújt a járművezetőnek az autó állapotáról, az aktuális forgalmi helyzetről, az alternatív útvonalakról.
A korszerű gépjárművek automatikus prediktív karbantartási rendszere a jármű állapotának folyamatos figyelésével képes megjósolni a karbantartás optimális időpontját, és ezzel költségmegtakarítás érhető el.
Az ADAS vezetéstámogató rendszerrel szemben elvárás, hogy a járművezető figyelmét nem vonhatja el. A rendszer kezelése, az általa szolgáltatott információk fogadása nem zavarhatja a vezetést.
Az ember-gép interfész (HMI) technológia lehetővé tesz olyan interakciót is, amelynek során a gépjárművezetőnek nem kell levennie a kezét a kormánykerékről.
Az információátadás területén a szélvédőre vetítő (head-up display, HUD) rendszerek különféle – a saját gépjárműtől, más járművektől és az internetről származó – adatokkal látják el a járművezetőt jól áttekinthető és a forgalmi helyzethez illeszkedő formában.
A gépjárművezető rendelkezésére álló információ gyakran több forrásból, több kommunikációs csatornán elérhető. Előfordul, hogy az információk nem harmonizálnak. Például az aktuális tartózkodási helyen a tényleges időjárás eltér a rádió jelentésétől; vagy a GPS (globális helyzetmeghatározó rendszer) útvonaltervező adatai nem valósak, nem naprakészek. Az információtöbblet gyakran információs leterheléshez vezet.
Mindezek mellett a vezetéstámogató rendszerek (ADAS) pozitív hatása jelentős a munkaterhelés csökkentésére.