Bevezetés
Az ömlesztett áru szállítása kisáruszállító gépkocsival pontos előkészítést és óvatos kivitelezést igényel.
A KRESZ is szabályozza a teherszállítást 47.§. 2.d.-ban:
„A rakományt a járművön – annak belsejében, illetőleg rakfelületén – úgy kell elhelyezni, hogy a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse. Gondoskodni kell különösen arról, hogy a rakomány […] úgy legyen rögzítve, hogy el ne csússzék, le ne essék, ki ne ömöljék, továbbá olyan módon legyen lefedve (letakarva), hogy le ne szóródjék…”
Az ömlesztett áru fogalma a 261/2011. (XII.7.) Korm. rendelet alapján:
„részecskékből, szemcsékből, vagy nagyobb anyagdarabokból, illetve ezek kombinációjából álló anyag, amelyet tömegben, rendezetlenül és csomagolás nélkül raknak fel az azt továbbító tehergépjármű rakfelületére”
Ilyen anyagfélék például: ércek, kavics, homok, tűzifa. Az anyagok sokféleségéből látszik, hogy azok felhasználási területe sokszínű. Az ipar, a lakosság bizonyos mennyiségű anyagigényeinek kielégítésére alkalmas a kisáruszállító gépkocsi.
Az önürítő szállító járművek az ömlesztett anyagok lerakását megkönnyítik, meggyorsítják.
Az ürítés módja szerint megkülönböztetünk:
- billenthető rakfelületű;
- hátsó;
- oldalsó;
- kombinált billentésű;
- emelve billentő;
- és kényszerürítéses járművet.
A billenőszekrényes szállítójármű az ömlesztett árut gravitációs úton üríti ki.
Az ömlesztett áru berakodását az átvevőhelyen anyagmozgató gép végzi. A szállítás során, útközben el kell kerülni az anyag átrakodását. A fuvarozásnak olyan helyen kell végződnie, ahol megfelelő anyagmozgató rakodógép áll rendelkezésre a kirakodás könnyebb elvégzéséhez.