Skip navigation

A rakomány rögzítése keresztirányú, leszorító lekötéssel

A legelterjedtebb rögzítési mód. Szinte minden áruhoz használható. Könnyű rakományok rögzítésénél a legegyszerűbb alkalmazni. Nehéz és bonyolult alakú áru esetén nem feltétlenül alkalmazható. A rögzítőerő a súrlódási erő növelésével érhető el.

Minél nagyobb a súrlódási tényező, annál kisebb rögzítőerő szükséges.

Az alkalmazás feltételei:

  • Legalább kettő rögzítőeszközzel kell lekötni az árut.
  • STF feszítőerő a mérvadó LC rögzítőerő helyett.
  • Minél meredekebb az α magassági szög (90º), annál jobb a hatásfok. Az FL függőleges leszorítóerő ezáltal nagyobb.
  • Súrlódásnövelő eszköz, anyaghasználat szükséges.
  • További rögzítési mód alkalmazása szükséges, ha nem elég a keresztirányú lekötések száma, és minél kisebb a rögzítőheveder α magassági szöge, mivel csökken a leszorítóerő.

  • A leszorítás során figyelembe kell venni, hogy maga az áru, illetve annak csomagolása elbírja-e a szükséges szorítást, mert az a rögzítéstől nem károsodhat. Amennyiben nem, akkor annyival több eszközt kell alkalmazni, ami összességében kiteszi a szükséges feszítőerőt.
  • A rögzítést végzőnek figyelembe kell venni a rögzítőpontok terhelhetőségét, mert nagyobb feszítőerőt alkalmazni nem szabad. Ezt az értéket a gyártók általában feltüntetik.

  • A berakodást és a rögzítést végzőnek tisztában kellene lennie az áru tömegével és az adott jármű súlypontjával. Ennek ismeretében kell elhelyezni és rögzíteni a rakományt.

Súrlódásos kötözés az EN12195-1 alapján

A táblázat a következőket feltételezi: A gyorsulási együttható előre 0,8. A rakomány önmagában áll, tehát nincs más rögzítés, például torlaszolás vagy közvetlen kikötözés. Bármely rakomány rögzítéséhez legalább 2 kötözésre van szükség.

Forrás: A közúti szállításban a rakományok rögzítésével kapcsolatos. Bevált gyakorlatokra vonatkozó európai iránymutatás, 2014

[Weight]: Súly, [Angle]: Szög, [Pretension]: Előfeszítés [daN]: dkN

Fontos

Az árurögzítési folyamatnál a feladó (berakodó) és a járművezető is jelen van, így a rakomány elhelyezésének és biztonságos rögzítéséért mindketten felelősek.