Skip navigation

A fedélzeti rendszerek megoldásai

Az úgynevezett telematikai végkészülékeket a járművön helyezik el. Ezek a járművezető fülkéjében találhatók, ezért nevezzük fedélzeti (On Board) rendszereknek .

A fedélzeti rendszerek megoldásai

  • Mobil megoldások
  • Fedélzeti számítógépek

A fedélzeti rendszerek tulajdonképpen modern számítógépes megoldások. Az adatok megjelenítése kijelzőn történik. Ez egy úgynevezett dokkoló egységen keresztül kapcsolódik a járművezető-fülkéhez.

Az adatbevitel – a helyzetadatok továbbítása a szállítás irányítási központjába érintőfelületes képernyőn (PDA) vagy egy billentyűzet segítségével történik. Az előbbi megoldás mellett üzemi adatrögzítőn (MDE) keresztül is lehet adatátvitelt alkalmazni.

A térinformatikai rendszerek (GPS) a kommunikációs modulokhoz hasonlóan rendszerint a fedélzeti rendszerbe épülnek be. Az európai kontinensen belül a kommunikációt leggyakrabban GSM-hálózaton keresztül végzik. Egyes alkalmazások műholdas támogatású távközlési eszközökkel kapcsolódnak.

A jármű fedélzetén alkalmazott kommunikációs rendszerek a következők:

1. Kollektív, járművön belüli információs rendszerek

a) Rádiós rendszerek

A rádiós információk az út melletti statikus információkat (jelzőtábla, útirányjelzés) és a dinamikus út menti forgalombefolyásoló rendszerek információit egészítik ki. A hálózat azon szakaszain, ahol egyéb információs és forgalombefolyásoló rendszer nem áll rendelkezésre, a járművezetőket az aktuális forgalmi, időjárási körülményekre vonatkozó információkkal látják el.

Rádiós információs rendszerek

  • Hagyományos rádiós információs rendszerek
  • Aktuális mérési eredményeken alapuló rádiós információs rendszerek (ARIAM)
  • Digitális közlekedési információk (RDS-TMC)
  • Digitális rádiózás (DAB)

 
b) eCall

Az eCall e-segélyhívó készülék egy intelligens telefon. A szerkezet fedélzeti egységét (on-board unit) a gépjárműbe kell beszereltetni. A mobilszolgáltatóknál lehet hozzá beszerezni SIM-kártyát, amit aktiválni kell az adott hálózatban.

Két szolgáltatási megoldása van, ezek a következők:

  • Vészhívás sugárzása közvetlen környezetbe: a járműbaleset alkalmával a saját környezetébe sugározza a vészhívást, amit a többi jármű érzékel, és a járművezetők értesülnek a közelben támadt vészhelyzetről. Ez fontos például a rossz látási viszonyok okozta ráfutásos balesetek megelőzése érdekében.
  • A központba jutó vészhívást az Európai Unió kezdeményezte. Egy központba érkezik a vészhívás, amely automatikus vagy kézi indítású.
    • Amennyiben ez kézi kezdeményezésű, akkor az európai segélyhívószámhoz tartozó központtal létesít azonnali beszédkapcsolatot.
    • Automatikus hívás esetén elküldi a gépjárműbe épített szenzorok által a baleset során érzékelt és rögzített adatokat (gyorsulás, rongálódás, légzsákok, övek legnagyobb feszítő ereje, hőmérsékleti és légköri viszonyok).

2. Individuális, járművön belüli rendszerek

A járművön belüli rendszerek, összefoglaló néven navigációs rendszerek az alábbi funkcióra képesek

a) a járműben elhelyezett berendezések segítségével (önellátó rendszerek);

b) vagy az út menti infrastruktúra felhasználásával (nem önellátó rendszerek):

  • Utazás előtti tájékoztatás (információszolgáltatás)
  • A jármű pillanatnyi helyzetének meghatározása (helymeghatározás)
  • A kívánt úticél irányának, valamint távolságának meghatározása a jármű pillanatnyi helyzetének megfelelően (navigáció)
  • A kiválasztott célhoz vezető optimális út „közlése” a járművezetővel akusztikai vagy/és optikai úton (kommunikáció, útvonalajánlás)
  • Egyes vezetési műveletek átvállalása

Hogyan lehet megkülönböztetni az önálló járműrendszereket?

Az individuális járművön belüli rendszerek:

  • az út megkezdése előtt információt szolgáltatnak;
  • az út alatt információt szolgáltatnak és navigációt végeznek;
  • intelligens járműrendszerek támogatják a járművezetőt a közlekedésben aktív vagy passzív biztonsági berendezésekkel.

Miért hatékony az információtechnikai eszközök alkalmazása a járművezetés során?

Mert az áruszállítás során a fuvarozási folyamat hatékonyságát növeli fejlett, egyszerűen használható vezérlőeszközök formájában.
 

Hogyan valósul meg a támogatás?

Az információs és szórakoztató rendszer, a navigáció, a vezetéstámogató eszközök és a flottakezelési szolgáltatások könnyű és integrált kezelését biztosítva.
 

Milyen eszközök találhatók egy modern jármű fedélzetén?

Például a műszerfalba épített, 7 hüvelykes érintőképernyő, amely a következőket tartalmazza:

  • Kormánykerékről vezérelhető Bluetooth-kapcsolat
  • Rádió és CD-lejátszó
  • iPod, iPhone készülékkel és MP3-lejátszókkal kompatibilis USB-csatlakozó
  • AUX/videocsatlakozó
  • Műholdas navigáció
  • Fáradtságfigyelő funkció
  • Vezetési stílust értékelő rendszer
  • Flottakezelő rendszer kezelőfelülete