Az úgynevezett telematikai végkészülékeket a járművön helyezik el. Ezek a járművezető fülkéjében találhatók, ezért nevezzük fedélzeti (On Board) rendszereknek .
A fedélzeti rendszerek megoldásai
- Mobil megoldások
- Fedélzeti számítógépek
A fedélzeti rendszerek tulajdonképpen modern számítógépes megoldások. Az adatok megjelenítése kijelzőn történik. Ez egy úgynevezett dokkoló egységen keresztül kapcsolódik a járművezető-fülkéhez.
Az adatbevitel – a helyzetadatok továbbítása a szállítás irányítási központjába érintőfelületes képernyőn (PDA) vagy egy billentyűzet segítségével történik. Az előbbi megoldás mellett üzemi adatrögzítőn (MDE) keresztül is lehet adatátvitelt alkalmazni.
A térinformatikai rendszerek (GPS) a kommunikációs modulokhoz hasonlóan rendszerint a fedélzeti rendszerbe épülnek be. Az európai kontinensen belül a kommunikációt leggyakrabban GSM-hálózaton keresztül végzik. Egyes alkalmazások műholdas támogatású távközlési eszközökkel kapcsolódnak.
A jármű fedélzetén alkalmazott kommunikációs rendszerek a következők:
1. Kollektív, járművön belüli információs rendszerek
a) Rádiós rendszerek
A rádiós információk az út melletti statikus információkat (jelzőtábla, útirányjelzés) és a dinamikus út menti forgalombefolyásoló rendszerek információit egészítik ki. A hálózat azon szakaszain, ahol egyéb információs és forgalombefolyásoló rendszer nem áll rendelkezésre, a járművezetőket az aktuális forgalmi, időjárási körülményekre vonatkozó információkkal látják el.
Rádiós információs rendszerek
- Hagyományos rádiós információs rendszerek
- Aktuális mérési eredményeken alapuló rádiós információs rendszerek (ARIAM)
- Digitális közlekedési információk (RDS-TMC)
- Digitális rádiózás (DAB)
b) eCall
Az eCall e-segélyhívó készülék egy intelligens telefon. A szerkezet fedélzeti egységét (on-board unit) a gépjárműbe kell beszereltetni. A mobilszolgáltatóknál lehet hozzá beszerezni SIM-kártyát, amit aktiválni kell az adott hálózatban.
Két szolgáltatási megoldása van, ezek a következők:
- Vészhívás sugárzása közvetlen környezetbe: a járműbaleset alkalmával a saját környezetébe sugározza a vészhívást, amit a többi jármű érzékel, és a járművezetők értesülnek a közelben támadt vészhelyzetről. Ez fontos például a rossz látási viszonyok okozta ráfutásos balesetek megelőzése érdekében.
- A központba jutó vészhívást az Európai Unió kezdeményezte. Egy központba érkezik a vészhívás, amely automatikus vagy kézi indítású.
- Amennyiben ez kézi kezdeményezésű, akkor az európai segélyhívószámhoz tartozó központtal létesít azonnali beszédkapcsolatot.
- Automatikus hívás esetén elküldi a gépjárműbe épített szenzorok által a baleset során érzékelt és rögzített adatokat (gyorsulás, rongálódás, légzsákok, övek legnagyobb feszítő ereje, hőmérsékleti és légköri viszonyok).
2. Individuális, járművön belüli rendszerek
A járművön belüli rendszerek, összefoglaló néven navigációs rendszerek az alábbi funkcióra képesek
a) a járműben elhelyezett berendezések segítségével (önellátó rendszerek);
b) vagy az út menti infrastruktúra felhasználásával (nem önellátó rendszerek):
- Utazás előtti tájékoztatás (információszolgáltatás)
- A jármű pillanatnyi helyzetének meghatározása (helymeghatározás)
- A kívánt úticél irányának, valamint távolságának meghatározása a jármű pillanatnyi helyzetének megfelelően (navigáció)
- A kiválasztott célhoz vezető optimális út „közlése” a járművezetővel akusztikai vagy/és optikai úton (kommunikáció, útvonalajánlás)
- Egyes vezetési műveletek átvállalása
Hogyan lehet megkülönböztetni az önálló járműrendszereket?
Az individuális járművön belüli rendszerek:
- az út megkezdése előtt információt szolgáltatnak;
- az út alatt információt szolgáltatnak és navigációt végeznek;
- intelligens járműrendszerek támogatják a járművezetőt a közlekedésben aktív vagy passzív biztonsági berendezésekkel.
Miért hatékony az információtechnikai eszközök alkalmazása a járművezetés során?
Mert az áruszállítás során a fuvarozási folyamat hatékonyságát növeli fejlett, egyszerűen használható vezérlőeszközök formájában.
Hogyan valósul meg a támogatás?
Az információs és szórakoztató rendszer, a navigáció, a vezetéstámogató eszközök és a flottakezelési szolgáltatások könnyű és integrált kezelését biztosítva.
Milyen eszközök találhatók egy modern jármű fedélzetén?
Például a műszerfalba épített, 7 hüvelykes érintőképernyő, amely a következőket tartalmazza:
- Kormánykerékről vezérelhető Bluetooth-kapcsolat
- Rádió és CD-lejátszó
- iPod, iPhone készülékkel és MP3-lejátszókkal kompatibilis USB-csatlakozó
- AUX/videocsatlakozó
- Műholdas navigáció
- Fáradtságfigyelő funkció
- Vezetési stílust értékelő rendszer
- Flottakezelő rendszer kezelőfelülete