Minden pillanatban körültekintően, gyakran rövid idő alatt kell döntést hozni a forgalmi helyzetektől függően, a pillanatról-pillanatra változó körülmények között. Ezeket a helyzeteket a járművezetőtől független, külső tényezők is befolyásolják:
- A közlekedési infrastruktúra minősége
- Az úthálózat minősége
- Pillanatnyi időjárási viszonyok
- Forgalmi viszonyok
- A járművek technikai színvonala, korszerűsége
- A fuvarozás szervezettsége
Egy forgalmi szituáció előrelátásának képessége, a szakmai felkészültség és a korábbi tapasztalatok nyilvánvalóan felértékelődnek. A járművezető alkalmazkodik a közlekedés körülményeihez. A helyzetekhez igazodik az általa legjobbnak vélt cselekvéssel. Ennek alapja az adott pillanatban hozott döntése, amit az alábbiak befolyásolnak:
- Elsősorban személyes képességei:
- Szakmai felkészültsége
- Vezetési stílusa
- Pillanatnyi fizikai-pszichikai állapota
- Teljesítőképessége
- Járműtechnikai jellemzők:
- A kisáruszállító jármű típusa
- Műszaki állapota
- Korszerűsége
- A közlekedésre igénybe vett útpálya:
- Telítettsége
- Állapota
- Infrastruktúrája
- Időtényezők:
- Időjárási viszonyok
- Napszak
- Évszak
- A közlekedésben részt vevők
- magatartása;
- közlekedési morálja.
- A jármű rakománya:
- Gyűjtőáru
- Egységrakomány
- Speciális áru
- A fuvarszervezéshez kapcsolódó tényezők:
- Információátadás
- A fuvarozáshoz kapcsolódó feladatok
A döntés tehát cselekvésben vagy cselekvések láncolatában nyilvánul meg. Ez azonnal kihat a környezetére, magára a járművezetőre és a közlekedés többi résztvevőjére is. Középpontban a biztonságos közlekedés fenntartása és a veszélyhelyzetek elkerülése áll.
A jármű és a járművezető együttese nem más, mint egy munkagép és annak a gépkezelője – így a járművezetés egyfajta veszélyes üzemben végzett munka.
A közlekedésben gyakori a veszélyeztetettség még szabálykövető magatartás esetén is.
Veszélyeztetettségnek nevezzük, amikor a járművezető az általa vezetett járművével a közúti közlekedés résztvevőjeként saját vagy más által vagy egyéb ok miatt vészhelyzetbe kerül.
Maga a veszélyeztetettség még nem azt jelenti, hogy egy baleset be is következik.
A veszélyeztetés állapotának alakulását, illetve következményét az alábbi, úgynevezett külső tényezők alakítják, amelyek függetlenek a járművezetőtől:
- A közlekedési helyzetben részt vevő járművek műszaki színvonala és állapota
- A közlekedéshálózat fejlettsége, állapota,
- A szállításhoz kapcsolható szervezeti és szervezési jellemzők
- A járművezető személyiségjegyei, magatartásának jellemzői
Az ember és a gép kapcsolatában kialakult veszélyeztetettség tényező elősegíthetik egy baleset kialakulását. A járművezetést leginkább az előbb felsorolt tényezők befolyásolják, ezért célszerű megismerni őket.