Egy veszélyes közlekedési szituációban be is következhet, de meg is előzhető a baleset.
A vészhelyzet kialakulásának idejében való felismerése fontos a megfelelő döntések meghozásához, hogy a járművezető elkerülje vagy mérsékelje a következményeket.
A veszélyhelyzet kialakulásának folyamata
- A kialakult közlekedési helyzet első fázisában egy úgynevezett dynomen helyzet, veszély előtti állapotba kerülnek a résztvevők.
2. A következő fázisban bekövetkezik maga a veszélyhelyzet.
3. A harmadik fázisban a befolyásoló faktorok hatására bekövetkezik a baleset. Ebben a pillanatban már nincs lehetőség azt elkerülni, csak a következmények mérséklésére, enyhítésére van mód.
A járművezető szakmai felkészültsége, közlekedésben szerzett tapasztalata, meghatározó személyiségjegyei (emberi tényezők) alapján dönt és cselekszik a szituáció felismerésekor, a balesetbe sodródás pillanataiban.
A fuvarozás alatt különböző válaszreakciókat adhat még ugyanazon személy is. A járművezető reakciómodelljei alapvetően három fő csoportba sorolhatók.
- Az első csoportba tartozó járművezető magáról a veszélyes helyzetről nem vesz tudomást, azt nem ismeri fel, így rendkívül súlyos következményekkel járó baleset jön létre.
- A második csoportba tartozó járművezető tudomást vesz a veszélyes helyzetről, és a kialakulását megvárja, mivel nem tulajdonít elég fontosságot, jelentőséget neki. A baleset bekövetkezésekor csökkenti annak mértékét, esetleg elhárítja (kvázi baleset).
- A harmadik csoportba tartozó járművezető már a veszélyhelyzet kialakulása előtt dönt, és cselekszik. A veszélyes pillanat bekövetkezését teljesen elhárítja, vagy a baleset mértékét nagyban lecsökkenti. Beavatkozása eredményeként nem történik súlyos baleset.
Következtetésképpen kijelenthető, hogy sok múlik egy gépjárművezetőn, még akkor is, ha nem terheli felelősség a veszélyhelyzet kialakulásáért.