Skip navigation

2.2 A veszélyes közlekedési szituációk felismerésének módja

Tanulási útmutató

Cél: A lecke célja, hogy ön megismerje a veszélyes közlekedési szituációk felmérésének módját. 

Követelmény: Ön akkor sajátította el megfelelően a tananyagot, ha képes elkerülni és megakadályozni a baleset kialakulását és bekövetkezését. 

Javasolt tanulási idő
A tananyag elsajátításához körülbelül 2 × 45 percre lesz szüksége.

Kulcsfogalmak

  • Dynomen helyzet
  • Veszélyhelyzet
  • Emberi tényezők
  • A baleset bekövetkezését befolyásoló faktorok

Egy veszélyes közlekedési szituációban be is következhet, de meg is előzhető a baleset.

A vészhelyzet kialakulásának idejében való felismerése fontos a megfelelő döntések meghozásához, hogy a járművezető elkerülje vagy mérsékelje a következményeket. 

A veszélyhelyzet kialakulásának folyamata

  1. A kialakult közlekedési helyzet első fázisában egy úgynevezett dynomen helyzet, veszély előtti állapotba kerülnek a résztvevők.

2. A következő fázisban bekövetkezik maga a veszélyhelyzet.

3. A harmadik fázisban a befolyásoló faktorok hatására bekövetkezik a baleset. Ebben a pillanatban már nincs lehetőség azt elkerülni, csak a következmények mérséklésére, enyhítésére van mód.

A járművezető szakmai felkészültsége, közlekedésben szerzett tapasztalata, meghatározó személyiségjegyei (emberi tényezők) alapján dönt és cselekszik a szituáció felismerésekor, a balesetbe sodródás pillanataiban. 

A fuvarozás alatt különböző válaszreakciókat adhat még ugyanazon személy is. A járművezető reakciómodelljei alapvetően három fő csoportba sorolhatók.

  1. Az első csoportba tartozó járművezető magáról a veszélyes helyzetről nem vesz tudomást, azt nem ismeri fel, így rendkívül súlyos következményekkel járó baleset jön létre.
  2. A második csoportba tartozó járművezető tudomást vesz a veszélyes helyzetről, és a kialakulását megvárja, mivel nem tulajdonít elég fontosságot, jelentőséget neki. A baleset bekövetkezésekor csökkenti annak mértékét, esetleg elhárítja (kvázi baleset).
  3. A harmadik csoportba tartozó járművezető már a veszélyhelyzet kialakulása előtt dönt, és cselekszik. A veszélyes pillanat bekövetkezését teljesen elhárítja, vagy a baleset mértékét nagyban lecsökkenti. Beavatkozása eredményeként nem történik súlyos baleset.

Következtetésképpen kijelenthető, hogy sok múlik egy gépjárművezetőn, még akkor is, ha nem terheli felelősség a veszélyhelyzet kialakulásáért.

Fontos

Akkor lehet egy kisáruszállító járművezető balesetmentes, ha minden helyzetben felismeri a veszély előtti állapotot, a dynomen helyzetet (akár már egy szabály megszegése is azt jelenti, például gyorshajtás, piros lámpán áthajtás), felkészül a lehetséges baleset megelőzésére.