A közúti közlekedésben a szállítandó árura, a rakományra csakúgy, mint a gépjárműre is különböző nagyságú erők hatnak. A tömegre ható erők nagysága a mozgáspályától, a mozgás sebességétől függnek.
A különböző mozgáspályákon, útvonalon haladás más-más vezetési módot követel például egyenes vagy kanyarodó úton, emelkedőn vagy lejtőn haladva. Az erők a gépjármű mozgására és így a járművezetésre is hatással vannak.
A jármű vezetése egyenes úton, egyenletes sebességgel, nyugodt és kiegyensúlyozott forgalomban, minden zavaró körülménytől mentesen egyszerű.
Azonban a folyamatos és zavartalan haladást többször megszakíthatja valamely előre nem várt helyzet, például a közlekedés ritmusának változása lakott területhez közeledve vagy az elkerülő utakon.
Ekkor a jármű vezetése eltér az állandó sebességben tartással, ami tempóváltozást okoz, nagy gyorsításokkal vagy akár lassításokkal tarkítva a haladást.
A kisárufuvarozó járművezetőtől elvárható, hogy képes legyen rugalmasan alkalmazkodni azáltal, hogy ismeri a járművének főbb műszaki paramétereit és tulajdonságait:
- a motorikus jellemzőket;
- a gépkocsi méreteit;
- a tömegadatokat;
- a rakodótér méreteit;
- a gépkocsi menetjellemzőit (például kormányozhatóság, fékezhetőség, rugózás-lengéscsillapítás, oldalszél-érzékenység).
A járművezetőnek olyan vezetési stílust kell követnie, amellyel megfelel az érvényes közlekedési szabályoknak (KRESZ).
A vezetés módjának megválasztását az alábbiak befolyásolják:
- A gépkocsira jellemző menetstabilitás, amely megváltozik például a rakomány, a szállított áru raktérben elhelyezésével
- Az út és közlekedési viszonyhoz igazodó, megfelelően megválasztott tempó
A járművezetőnek ismernie kell a gépjármű forgalmi engedélyében bejegyzett teherbírást. A szállítható áru tömegének egyenletesen kell terhelnie a jármű összes tengelyét, illetve a kerekeket. Ez a közlekedés biztonsága miatt fontos, mivel jelentősen nem változhat meg a jármű menetstabilitása a rakomány berakodása, rögzítése után. Így nem veszélyezteti a többi közlekedőt és önmagát sem a közúton.
Megjegyzés: az üres és a rakománnyal terhelt jármű kormányzási és fékezési jellemzői jelentősen eltérnek egymástól. Ez különböző vezetési stílust kíván a közlekedés során.