A levegő szennyezése
A modern gépkocsik meghajtó motorjainak károsanyag-kibocsátása korlátozás alatt van. A motorokat EURO 4,5,6-os osztályba sorolják az Egyesült Nemzetek Szervezete Európai Gazdasági Bizottságának (ENSZ-EGB) 83. számú előírásának (Egységes rendelkezések a járműveknek a motor tüzelőanyag-szükséglete szerinti szennyezőanyag-kibocsátása tekintetében történő jóváhagyásáról [2015/1038]), a kibocsátott szilárd részecskék és nitrózus gázok mennyiségének, emisszióértékük alapján.
A kibocsátott kipufogógázok és szilárd részecskék csökkentésére technikai megoldás a szelektív katalizátor és a részecskeszűrő beépítése a gépkocsiba modern elektronikus vezérlőrendszerrel.
Zajterhelés
A közlekedési útvonalak mentén esetenként akár 80 dB-t is elérő hangnyomásszinteket is lehet mérni. A közlekedési zaj a környezet természetes élővilágára és az urbanizált környezetben a lakosságra egyaránt terhelést okoz.
A zajcsökkentés lehetséges módjai
- A járművek szerkezetének konstrukciós megváltoztatásával, hangcsillapító burkolatokkal
- A járművezetők vezetési szokásainak, stílusának megváltoztatásával (gázadás, fékezés)
- Forgalomszervezéssel (például sebességkorlátozás, jelzőlámpák összehangolása, forgalmi akadályok előrejelzése)
- A zajterjedés megakadályozásával (védősáv, zajvédő fal, az út kiemelése vagy lesüllyesztése a lakóterülethez képest stb.)